Friday, May 20, 2011

Fårklippning

I veckan har fåren blivit klippta, gick rätt smidigt ändå tycker jag. Jag hade ju alla fåren i hagar så det blev lite jobb med att få dem till klippstolen på slutet, men det gick bra ändå. Tog en massa bilder på det hela, men de är i en annan kamera så jag har inte hunnit lägga in dem i datorn ännu. Vi klippte Klövsjöbaggen och Helsigetackorna, de blev så smala och tumma. Numera är ju lammen från februari större än sin mamma. Ser riktigt roligt ut.

Det funkar bra att ha dem i hagen nu i alla fall, de håller sig inne och verkar trivas ganska bra. Även Klövsjöfåren ser ut att trivas i sin hage. De har färgat håret på huvudet rött genom att gnugga sig mot en lada, kanske har de läst i tidningarna att det är väldigt populärt att färga håret rött i sommar ;)
Baggen är faktiskt riktigt trevlig, men ibland är han kanske lite väl trevlig. Han vill att man klappar och kliar honom hela tiden och slutar man och försöker gå iväg så får man passa sig. En dag fick jag klappa honom och sakta röra mig mot stängslet så att jag tillslut kunde kliva över och fortfarande klappa honom. Han tyckte nämligen att det var en bra idé att ta sats och försöka stånga mig när jag inte längre ville gosa med honom. Han ska få betäcka tackorna nu sen bir det nog slakt tror jag, blir lite jobbigt med en bufflig bagge.

No comments:

Post a Comment